|
|
Ірина ХОМЕНКО
ЛОГІКА
ПІДРУЧНИК
ДЛЯ ВИЩИХ
НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Київ
Абрис
2004
|
Цілі вивчення логіки
Головна мета запропонованого підручника
полягає у розвитку та вдосконаленні у студентів практичних навичок логічно
правильно міркувати, критично мислити.
У результаті успішного засвоєння теоретичного матеріалу та відпрацювання
його на практиці студент зможе:
- виявляти головні поняття у тексті, з'ясовувати їхню структуру, встановлювати
відношення між ними;
- логічно правильно поділяти, класифікувати, визначати поняття;
- знаходити помилки у поділах, класифікаціях, визначеннях, критикувати
їх і не припускатися їх у своїх міркуваннях;
- виявляти логічну структуру висловлювань і на підставі цього витлумачувати
їх;
- міркувати відповідно до законів логіки; знаходити помилки в текстах
і міркуваннях інших людей, пов'язані з їх порушенням;
- аналізувати ситуації "запитання — відповідь", логічно коректно задавати
запитання й давати відповіді на них;
- виявляти міркування, вихідні положення та наслідки, що містяться у
тексті;
- робити раціональні висновки з наявної інформації відповідно до правил
та законів логіки;
- логічно грамотно будувати свої міркування й знаходити помилки у міркуваннях
інших;
- конструювати коректну аргументацію;
- переконливо критикувати аргументацію опонента, уникати типових помилок
в аргументації та критиці;
- розпізнавати логічні прийоми маніпулювання співрозмовником і протистояти
ним.
Крім того, знання логіки може значно допомогти майбутньому фахівцю:
- аналізувати професійну термінологію;
- витлумачувати різноманітні професійні тексти; знаходити в них протиріччя;
з'ясовувати, чи випливає певне положення з інших, чи є новий текст доповненням
або запереченням попереднього тощо;
- на високому рівні проводити різноманітні суперечки: наукові дискусії,
ділові зустрічі, ділові переговори; обстоювати власну думку та критикувати
думку супротивника; швидко знаходити логічні помилки у ході спілкування;
- застосовувати методи логіки для дослідження наукових проблем у своїй
професійній сфері.
Особливості вивчення курсу логіки
Перша особливість полягає в тому, що вивчення
логіки потребує зосередження та систематичного підходу. Всі розділи підручника
є взаємопов'язаними. Не можна зрозуміти наступну тему, не засвоївши попередньої.
Вивчення логіки потребує часу та певних зусиль. Як сказав мудрець: "У
водах логіки не слід плавати з піднятими вітрилами".
Друга особливість полягає в тому, що засвоєння
теоретичного матеріалу з логіки ще не означає, що людина зможе застосовувати
його на практиці. Знайти вихід з цієї ситуації можна, поєднавши теорію
з розв'язанням практичних завдань. У зв'язку з цим після вивчення тієї
чи тієї теми рекомендовано виконати відповідні практичні завдання, а також
якомога частіше свідомо застосовувати набуті логічні навички у повсякденному
житті, при написанні контрольних та курсових робіт, засвоєнні матеріалу
професійних дисциплін, у дискусіях, суперечках тощо. Лише за цих умов
людина зможе навчитися логічно мислити, не припускаючися елементарних
логічних помилок у своїх міркуваннях і розпізнаючи їх у міркуваннях інших
людей.
Цілі вивчення логіки
Головна мета запропонованого підручника
полягає у розвитку та вдосконаленні у студентів практичних навичок логічно
правильно міркувати, критично мислити.
У результаті успішного засвоєння теоретичного матеріалу та відпрацювання
його на практиці студент зможе:
- виявляти головні поняття у тексті, з'ясовувати їхню структуру, встановлювати
відношення між ними;
- логічно правильно поділяти, класифікувати, визначати поняття;
- знаходити помилки у поділах, класифікаціях, визначеннях, критикувати
їх і не припускатися їх у своїх міркуваннях;
- виявляти логічну структуру висловлювань і на підставі цього витлумачувати
їх;
- міркувати відповідно до законів логіки; знаходити помилки в текстах
і міркуваннях інших людей, пов'язані з їх порушенням;
- аналізувати ситуації "запитання — відповідь", логічно коректно задавати
запитання й давати відповіді на них;
- виявляти міркування, вихідні положення та наслідки, що містяться у
тексті;
- робити раціональні висновки з наявної інформації відповідно до правил
та законів логіки;
- логічно грамотно будувати свої міркування й знаходити помилки у міркуваннях
інших;
- конструювати коректну аргументацію;
- переконливо критикувати аргументацію опонента, уникати типових помилок
в аргументації та критиці;
- розпізнавати логічні прийоми маніпулювання співрозмовником і протистояти
ним.
Крім того, знання логіки може значно допомогти майбутньому фахівцю:
- аналізувати професійну термінологію;
- витлумачувати різноманітні професійні тексти; знаходити в них протиріччя;
з'ясовувати, чи випливає певне положення з інших, чи є новий текст доповненням
або запереченням попереднього тощо;
- на високому рівні проводити різноманітні суперечки: наукові дискусії,
ділові зустрічі, ділові переговори; обстоювати власну думку та критикувати
думку супротивника; швидко знаходити логічні помилки у ході спілкування;
- застосовувати методи логіки для дослідження наукових проблем у своїй
професійній сфері.
Особливості вивчення курсу логіки
Перша особливість полягає в тому, що вивчення
логіки потребує зосередження та систематичного підходу. Всі розділи підручника
є взаємопов'язаними. Не можна зрозуміти наступну тему, не засвоївши попередньої.
Вивчення логіки потребує часу та певних зусиль. Як сказав мудрець: "У
водах логіки не слід плавати з піднятими вітрилами".
Друга особливість полягає в тому, що засвоєння
теоретичного матеріалу з логіки ще не означає, що людина зможе застосовувати
його на практиці. Знайти вихід з цієї ситуації можна, поєднавши теорію
з розв'язанням практичних завдань. У зв'язку з цим після вивчення тієї
чи тієї теми рекомендовано виконати відповідні практичні завдання, а також
якомога частіше свідомо застосовувати набуті логічні навички у повсякденному
житті, при написанні контрольних та курсових робіт, засвоєнні матеріалу
професійних дисциплін, у дискусіях, суперечках тощо. Лише за цих умов
людина зможе навчитися логічно мислити, не припускаючися елементарних
логічних помилок у своїх міркуваннях і розпізнаючи їх у міркуваннях інших
людей.
|